Op verschillende websites en tv programma’s vind je ze, tips over hoe je een huis zo aantrekkelijk mogelijk maakt voor een potentiële koper. Zo houden we een grote schoonmaak, repareren we eindelijk die loszittende trapleuning en draaien de geurkaarsen overuren zodra de kijkers op komst zijn.
Een doorzichtige aanpak zou je zeggen. Een koper is doorgaans toch goed voorbereid en heeft op internet al heel veel relevante informatie over het huis kunnen verzamelen. Deze ‘trucjes’ zijn voor hem toch doorgestoken kaart? Maar niks is minder waar. Zodra de kijker het nieuwe huis binnen stapt is het spel van (on)bewuste verleiding begonnen.
Hoe gaat dat verleiden?
De nieuwe informatie die een kijker opdoet tijdens de bezichtiging worden via zintuigen doorgegeven naar zijn hersenen. Laat nu uitgerekend je reuk zintuig één van de meest invloedrijke zijn. Veel makelaars adviseren daarom niet voor niks; “bak een appeltaart vlak voor de bezichtiging en de koper voelt zich meteen thuis”. Uiteraard de mensen die appeltaart niet lekker vinden buiten beschouwing gelaten.
Wetenschappelijke feiten
- 75% van de menselijke emoties worden bepaald door wat we ruiken;
- De combinatie geur en beeld blijkt veel sterker dan beeld alleen;
- Reuk is vrijwel niet uit te schakelen;
- Geurherinneringen blijven relatief lang hangen;
- Gevoelens, beoordelingen en gedrag worden sterk door geur gevormd.
Het beïnvloedt de stemming van de kijker dus wel degelijk. Geuren zijn sterker dan de andere zintuigen, en ook nog eens verbonden aan herinneringen. Waar het lekker ruikt, voelen mensen zich op hun gemak en willen ze er dankzij de positieve herinnering weer terugkomen. In welke mate de beslissing om een bod uit te brengen beïnvloed wordt, verschilt natuurlijk per persoon. Eén ding is zeker, de oude vertrouwde appeltaart blijft dé perfecte verleider!